Loading...

Retrogruppen

Home Forums Gaming Retrogruppen

Viewing 6 reply threads
  • Author
    Posts
    • #4720
      Jonas Hrimfei
      Moderator

      Jag tänkte att vi skulle ta tag i retrobiten i föreningen. Vi behöver ju skaffa en hel del nya spel och tillbehör till våra retromaskiner.

      Jag tänker att vi sorterar in allt i tre kategorier: behöver köpas direkt, behöver köpas till ett event och det vore najs att ha.

      T.ex.
      snes-kontroller och en Super Mario Bros.-kassett behöver köpas direkt.

      Om vi vill göra ett Zelda-event i samband med jubileet nästa år behöver vi köpa in dem till det eventet.

      Det vore najs att ha ett Mr Gimmick för att det är bra och sällsynt och rätt känt i samlarkretsar, så det hade lockat folk om de hade chansen att få spela det hos oss.

      Fyll på med saker vi vill skaffa så hjälps vi åt att sortera in dem i kategorierna.

    • #4721
      Fredrik Knight
      Participant

      Satt precis idag och tänkte att det här är något vi borde göra. Bra tajming!

      Vi kan börja brainstorma saker här. Vore kanon om ni som kan samlarmarknaden kunde göra lite grova kostnadskalkyler också.

      Först och främst behöver SNES-utrustningen kompletteras. Jag lutar faktiskt mot att skaffa 2 helt nya konsoler inkl handkontroller.
      En av de vi har (trasigt skal) funkar dåligt med många spel. Grafikglitchar eller i värsta fall startar spelet inte alls.
      Den franska (eller vad det är) har en minst sagt nyckfull strömadapter. Är ok att ha som reserv.

      På spelfronten finns det hål att fylla i form av klassiker. Speciellt på NES/SNES.

    • #4723

      Jag håller med Fredrik här. Vi har för mycket trasig utrustning, för mycket glappande strömsladdar etc. Antingen kan vi ersätta det billigt eller så är det nästan bud att skaffa helt “nya” konsoler för några hundralappar mer.

      På Super Nintendo tycker jag vi har ett hyggligt utbud även om en del klassiker saknas MEN vårt NES-utbud är pinsamt dåligt. Här behövs förslag på spel som vi kan fixa billigt och som känns som självklara. N64-utbudet är skralt men rätt bra, men något enstaka till vore trevligt.

      SNES-kontroller måste fixas.

    • #4724
      Jonas Hrimfei
      Moderator

      Tror vi kan hitta en nyproducerad strömadapter som passar franska konsolen för en tjuga. Säg 50:- med frakt. Å andra sidan har jag inget emot fler konsoler.

      Är det fler strömadaptrar som glappar? Det är en typisk sak som man bör köpa billiga nyproducerade varianter av istället för de gamla. Handkontroller verkar vara värt att köpa original istället.

      • This reply was modified 8 years, 6 months ago by Jonas Hrimfei.
    • #4726
      Fredrik Knight
      Participant

      En nyproducerad strömadapter skulle lösa problemet. Så kanon om det går att fixa för den specifika modellen. Tror annars vår kabelsituation är rätt så bra.

    • #4762
      J-Gone
      Member

      Nintendo World Cup är ett måste för NES!

    • #4767
      Jonas Hrimfei
      Moderator

      Jag köpte en liten adapter som gör att en vanlig svensk strömadapter till NES/SNES passar till den blåa SNES:en. Såg den senast på Stadsbiblioteket, om ni vill behålla den föreslår jag att den alltid sitter i den franska SNES:en. Jag har även lagt två SNES-kontroller på Spelens hus. Vill ni behålla dessa vill jag ha ersättning för inköpet. 150:- per kontroll och en tjuga för adaptern. Totalt 320:- alltså.

Viewing 6 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.