MEGAcritic: Vårens spel 2015

Under MEGAborg arrangerades en testpanel som fick prova och betygsätta vårens spel, förhoppningsvis blev det även ett startskott för vår splitternya avdelning: MEGAcritic. Några av spelen som recenserades publicerades i tidningen City, men vi publicerar naturligtvis testet i sin helhet här.

Betyg 5 av 5Axiom Verge

Axiom Verge (PS4)
Gediget hantverk vars stora värld med gömda vapen och hemligheter bidrar till ett lagom långt spel med mycket att utforska. Musik och grafik samt maffiga bosstrider bidrar till stark retrokänsla.

Betyg 4 av 5affordable space adventures

Affordable Space Adventures (Wii U)
Fantastiska miljöer, mycket roligt co-op för två spelare och kreativt användande av Wii U:s gamepad höjer spelet. Minus för långa laddningstider och att instruktionerna ibland kan vara otydliga.

bloodborneBloodborne (PS4)
Att Bloodborne är snyggt, stämningsfullt och utmanande är alla överens om, men den höga svårighetsgraden delar panelen. Andra observationer är att spelet är oväntat kort men har högt omspelningsvärde.

evolveEvolve (PC/PS4/XB1)
Ett snyggt spel som går ut på att en grupp soldater ska jaga ett monster. Spelarna kan antingen spela som soldater eller monster. Testpanelen gillar upplägget, det är häftigt att spela som monster och utmanande att samarbeta som soldater.

Mighty Gunvolt (3DS)
Många i testpanelen tänker på Mega Man när de spelar Gunvolt och det är inte utan orsak. Spelet har stark retrokänsla och ressponsiv kontroll. Betyget är en svag fyra, MightyGunvoltmen hade blivit högre om det hade funnits fler banor.

 

Betyg 3 av 5

assassin's creed chronicles china

Assassin’s Creed Chronicles: China (PS4/XB1)
Att göra ett tvådimensionellt smygarspel är en kul idé, men testgruppen är inte helt såld på det här, för Assassin’s Creed-serien, nya upplägget. För få spelmoment som sticker ut från mängden för att nå högre betygen.

The EscapistsThe Escapists (PC/XB1)
Ett spel om att rymma från ett fängelse som delar testpanelen. Vissa tycker det är lätt och gillar möjligheten att uppgradera karaktären. Andra tycker att spelet höjer svårighetsgraden för fort och stör sig på att vissa val har för stor påverkan.

 

White Night
White Night (PC/PS4/XB1)
Ett svartvitt äventyr som lider av dåliga kameravinklar och elaka spöken som tar spelaren tillbaka till början av spelet. Mycket vilja behövs för att ta sig vidare. En spännande blandning av pussellösande, noir och skräck.

 

SShiftlingshiftlings (PC/PS4/XB1)
Ett finurligt plattformspusselspel för två spelare, men inte lika lyckat för solospelaren. Konceptet att vara kedjade till varandra och växla mellan att vara uppblåsta fungerar väl och kan leda till en del roliga men hätska meningsutbyten när saker inte går som man vill.

Adventure Bar StoryAdventure Bar Story (3DS)
En intressant blandning av en restaurangsimulator och ett traditionellt RPG. Lätt att komma in i trots komplexa system. Bra spel för resor eller när det finns tid att slå ihjäl. RPG-delen är roligare än restaurangdelen tycker en testare.

 

Lootfest 3 (PC)
Ett spel som utvecklas av en indiestudio som jobbar från Spelens hus. Spelet är inte helt färdigutvecklat och testpanelen saknar några funktioner, men gillar spelets grafiska stil och uppskattar friheten att utforska världen.

MMario Party 10ario Party 10 (Wii U)
Spelet som delar testpanelen mest. Vissa gillar det enkla brädspelsliknande upplägget som låter fler kompisar utmana varandra i olika minispel. Andra tycker att det är alldeles för mycket tur inblandat och vissa av minispelen är väldigt orättvisa. Inget för en ensam spelare.
Final Fantasy Type-0
Final Fantasy: Type-0 HD (PS4/XB1)
Alla mellansekvenser gör att spelet känns upphackat och lite förlegat, dessutom känns handlingen skild från själva spelmomenten. Striderna hade varit roligare om det varit mer tänkande och mindre springande/duckande.

Zombie Army Trilgy
Zombie Army Trilogy (PC/PS4/XB1)
Snyggt spel som är enkelt att komma igång med och kul att spela. Man placeras direkt i mitten av all action och det är väldigt simpla kontroller. Det har även coola effekter när spelet går in i slowmotion.

 

Betyg 2 av 5The Order 1886

The Order: 1886 (PS4)
The Order får beröm för att det är snyggt, ett praktexempel på nya generationens grafiska potential, men där slutar berömmet. Inledningen upplevs som väldigt lång. Det är för många mellansekvenser och avbrott mellan de spelbara sekvenserna. Handlingen tar fart alldeles för sent.

Trine Enchanted Edition

 

Trine: Enchanted Edition (Wii U)
Ett spel som faktiskt släpptes under våren till Wii U, trots att uppföljaren kom förra året. Kontrollerna i Wii U-versionen av spelet faller inte testpanelen i smaken. “På gränsen till ospelbart”. säger en av testarna. Köp det hellre till en annan konsol!

 

Betyg 1 av 5

DrDragonball Xenoverseagonball: Xenoverse (PS4/XB1)
Enspelarläget har tråkiga strider och det fanns inget sätt att starta flerspelarläget utan att först ensam genomlida handledningen. Att instruktionerna är otydliga, kontrollerna och stridssystemet saknar variation bidrar också till det låga betyget.

 

RideRide (PS4/XB1)
Laddningstiderna är olidligt långa i detta motorcykelspel. När det väl laddats klart väntar en livlös, enformig och tråkig spel upplevelse. Panelen förväntar sig mer än såhär, både spelmässigt och grafiskt, av ett racingspel från 2015.