Loading...
Evenemang

Eventrapport: Okashiicon 2010

Det har synnerligen varit en aktiv helg för oss under veckan som gått. Den stora grejen var att vi hjälpte animekonventet Okashiicon i Malmö med att hantera deras spelavdelning. Vi tog helt enkelt på oss fullt ansvar för att det skulle finnas spel, konsoler, TV-apparater och allt annat som behövs för att göra ett lyckat spelområde. Och lyckat blev det, med råge. När de tre dagarna gått var den generella uppfattningen från både arrangörer och besökare att vår närvaro på Okashiicon var ett väldigt välkommet inslag. Jag har inte sett precis alla delar av byggnaden (höll mest till på plan 2 där vi befann oss) men vill nog påstå att vi var ett av de mest välbesökta rummen på konventet. Det var nästan alltid fyllt vid våra 22 spelstationer även om det självfallet ebbade ut lite under natten men när dagen grytt och alla var vakna igen var det ett jäkla surr i Terebi Ge-mu-rummet.

Helgens event-kit
Det vi erbjöd Okashiicons besökare var åttamanna Modern Warfare 2-LAN, fyramanna Halo 3-LAN och Sonic & Sega All-Stars Racing vid våra mindre skärmar. Längs en av väggarna spelades det nästan uteslutandes fightingspel där det alternerades mellan Tekken 6, Street Fighter IV, BlazBlue och Battle Fatasia. Längs väggen mitt emot pågick det Super Smash Bros. Brawl-dueller och vid sidan av dem slogs det frenetiskt på en stor Pop n Music-kontroll. I korridoren utanför hade vi satt upp en musikspelstation där Guitar Hero och Rock Band spelades under helgen. Jag är inte hundra procent säker men det kändes som den stationen växte och växte för varje ny dag eftersom varje gång man gick förbi den kändes det som det alltid stod mer människor kring den som sjöng och spelade. I samma korridor erbjöd vi även lite mer lättsam aktivitet i form av pärlplattebyggande.
Denna aktivitet pågick som sagt så gott som dygnet runt. Ingen av maskinerna hade någon längre “downtime” och dessutom arrangerade vi två olika tävlingar. En som utsedde den vassaste Tekken 6-spelaren och en annan som pågick under två dagar där besökarna under givna perioder fick utmana Terebi Crew i valfritt spel där vi utsåg vem som skulle anta utmaningen. Det var måhända lite stökigt men det fungerade och i slutändan kunde vi dela ut priser till totalt sex vinnare på konventet.

Interaktiv nattbio
Ett annat inslag var att vi hade förhandsvisning av kommande spel mitt i natten. Då samlades nyfikna människor i korridoren för att via vår största TV och ljudanläggning vara bland de första att lägga ögonen på God of War III natten till lördagen och Final Fantasy XIII natten till söndagen. Kratos drog en publik på omkring 20 människor medan det nya Final Fantasy hade en publik som sträckte sig mot 35-strecket. Vi visade upp den imponerande första timmen ifrån God of War III och Final Fantasy XIII spelade vi faktiskt i nära två timmar eftersom vi ville förbi den inledande del som var det japanska demot som många redan sett. När visningen var över hade vi lämnat tittarna mitt i en cliffhanger. Elakt men det gav blodad tand. Det var personligen en av mina favoritstunder på konventet och det är svårt att inte skratta när en hel hop med människor suckar förtjust varje gång de ser Sazh söta Chocobo-unge i bild, likt en publik i en amerikansk sitcom.

En fantastisk helg
Det är nog hur man kan sammanfatta vårt arbete på Okashiicon bäst. Även om vi hållit åtskilliga spelträffar och börjar bli vana eventutställare så var det ändå något speciellt med att vara på detta ställe. Det kändes som vi hade medvind p.g.a. besökarna. Det finns helt enkelt inga människor som uppskattar konsolspelande så mycket som t.ex. Naruto, Pikachu, Roxas, Cloud, Scorpion, Mario och en rad andra härligt utklädda människor. Hela konventet hade en varm stämning (i synnerhet i vårt rum där det stundvis var kvavt) och alla var öppna och högst positiva att vi var där. Våra nytryckta visitkort delades ut till höger och vänster och inför sommaren står vi inför det lyxiga problemet att välja vilka andra konvent vi skall besöka eftersom vår verksamhet plötsligt blivit hett eftertraktad. Vi talar om allt från Stockholm- till Köpenhamn-besök. Det är en angenäm situation att vara i och nu ser framtiden optimistisk ut. Det skall även i slutändan bli intressant att se hur många nya ansikten ifrån konventet som vi kommer att få se nere i lokalen i framtiden. Förhoppningsvis många nya!

Till sist vill vi tacka våra närmaste samarbetspartners tillika arrangörer Elise Rosberg, Nikita Maldaner, Isabel Gonzalez Miranda och Cybergymnasiet. Ett stort tack får även gå ut till alla hjälpsamma funktionärer på konventet som gjorde våra liv lite enklare. Tack allihopa och på återseende.